Gå til hovedinnhold

God Morgen genser


Jeg bestemte meg i samme sekund som Pickles la ut oppskriften på God Morgen genseren. Denne måtte jeg bare strikke! Garnet hadde jeg på lager, Abuelita Tjukk Merino. Jeg syns den gule varianten i oppskriften til Pickles var utrolig flott og frisk, men jeg kjenner meg selv så godt at hvis jeg skulle ha ett håp om at genseren skulle bli brukt, så måtte jeg safe.

Av de nøstene jeg allerede hadde ble det da fargen Gråpus jeg endte med. Litt kjedelig kanskje, men veldig anvendelig sier jeg til meg selv ;) Skulle gjerne ønsket jeg var litt mer vågal, hihi :)

Oppskriften er enkel å følge, men det er praktisk talt umulig å måle noe som er så elastisk som det blir med riller hver tredje omgang. Så jeg endte opp med å telle antall riller på bildet til Pickles, og så la jeg på litt. Jeg har dampet den lett for å strekke den litt i lengden, utgangspunktet var veldig "boblete" og 80-talls :) Kan jo hende det var det som var meningen og da ;)



Men sluttresultatet ble jeg veldig fornøyd med. En deilig slenge-på-seg-genser som passer til det meste. Og så skal jeg kanskje prøve å være litt mer vågal på det neste strikkeplagget til meg selv ;)

Torsdag morgen kjører hele Luefabrikken til Narvik. Dvs jeg, lue-sydame Ilze og alle luene, hihi :)
Vi skal stå på Amfi Narvik med Luefabrikken i 3 dager (tor, fre og lør) i forbindelse med Vinterfestuka. Så er du i området, hils på ;)

Ha en fin-fin tirsdag jenter.

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Gikk det fort å strikke den? Var kuls og så deilig ut :-)

Ha en fin dag!
Anonym sa…
Den såg skikkelig deilig ut -slenge på seg genser:))
-Mange flotte kunstverk under her siden sist jeg var innom -de hekla korgene var flotte!
Ha ei fin uke videre
Klem, Tove
Silje sa…
Så fin den ble. Hadde veldig lyst til å prøve meg på en sånn en jeg og, men måtte styre meg. Hadde litt for mange andre prosjekter på gang ;)
Ha en fin dag videre!
Guri sa…
Genseren ble superfin og ser veldig deilig ut! Synes den var veldig fin i grått jeg!!!
Jeg nevnte i forrige innlegg noe om IKEA-stoffer, ta en titt og kontakt meg hvis du vil:)
Lykke til med salget i Narvik!
Stor klem :)
Frihet sa…
Så flott genser!!! Lekker i grått!!!
Anonym sa…
Kjempefin genser du har laget, den kledde du godt! Synes fargen er nydelig, passer til det meste som du sier - og veldig fin til deg :-)

Jeg hadde planer om å lage den, men brukte garnet til votter?! istedenfor.. Får se om det blir noe av genseren senere, fikk jo litt lyst igjen nå da jeg så hvor fin din ble!

Lykke til på vinterfestuke!!
lena sa…
Åhh, så utrolig flott den ble i grå!!! Du kledder den kjempegodt! Fin hals også:)
Marta sa…
Den ble kjempefin! Har den genseren på lista mi jeg også :)
Har bare en del andre ting som må bli ferdig først.....
Det er jo så mye fint å strikke!
Lykke til i Narvik :)
Marie sa…
For en flott genser i en svært allvennelig farge :) Ha en fin dag videre!
gyldenkron sa…
Den så skikkelig fin ut. LIkte også godt fargen du har valgt, selv om du ikke er vågal :)
Kjempefin genser, du kledde fargen godt. Her har jeg en i gult på pinnene, syns fargen var så herlig og frisk:)
Tovepia sa…
Nydelig genser; likte den i grått, går til alt!
Har sittet og kost meg med bloggen din, og falt for de heklede luene dine også, de skal jeg prøve...og da linker jeg selvfølgelig til deg;)
Nyt vårlufta...klem fra mæ;)
Kjempefin genser! Og grått er flott =)
Å, nå skulle jeg ønske jeg bodde litt nærmere Narvik!
Lykke til!
siwi sa…
Den så utrolig deilig myk ut. Grått er flott!
Flott genser, ser ut som ein skikkelig kosegenser!! Lykke til i Narvik:))
Frieblonder sa…
Åh! Den genseren var kjempelekker! Fikk nesten lyst til å prøve meg på en selv:) Må bare bli ferdig med alle de andre prosjektene først :)

Håper du får en fin uke!
klem
Mie sa…
Skikkelig fin genser og jeg bare elsker det abulita-garnet. Drømmer om å strikke meg lavendeljakka fra pickles i det garnet til høsten. Får se hvor mye tid jeg får med en liten baby...

Lykke til med luesalg i helgen!
knitnetty sa…
Genseren ble kjempetøff. Veldig, veldig inspirerende :)
knitnetty sa…
...og så synes jeg den ble finere en orginalen. Det ble liksom litt bedre proporsjoner på din. Men du må jo nesten prøve ut en i farge også ;)
Unknown sa…
Kjempefin genser, den er veldig kledelig til deg! Grå er en flott farge som passer til det meste, og den er absolutt ikke kjedelig!

God tur til Narvik og vinterfestuken, håper du får solgt maaaange luer!

klem
fabelblå sa…
En virkelig flott genser, ser kjempedeilig ut!

Og lykke til med luesalget:)
Fru Holt sa…
Sååå fin den var! Jeg så den da de la den ut jeg også og det var fristende,ja. Men må nok få litt mer dreisen på småplagg før jeg starter på noe så stort! Godt jobba!
Synnøve sa…
Den var utrolig fin, kledde deg skikkelig godt :) Deilig med det safe, da blir det i hvert fall brukt!!
tulipa sa…
For en lekkersmekker genser! Jeg hadde nok gått for grått istedefor gult jeg også! Garantert!!
Masse lykke til i Narvik!
:)
Blåbærlina sa…
Så fiiiin du ble i den nye genseren! Knallfin i grått, er jo også så glad i den fargen :O)
Inspirerende!!!
God tur og lykke til med luesalget i Narvik!

Klem fra Nina
for en nydelig genser;) fikk lyst til å prøve meg på denne selv:)
Birgitte sa…
Så fin genseren ble! Synes grå er en kul farge og tar meg selv i å bruke mye grått selv :) Ha en fin dag da!
Siren sa…
Guri, så fin genser! Og så fin du var i den:) Digger disse litt laid back genserene som du kan bruke til mange anledninger; dress up og dress down. Helt nydelig var den:)
Guro sa…
Nydelig genser i grått, og veldig inspirerende! :D Har selv bestilt garnkit + mønster nå! :)
Hygge-Strik sa…
Wauu hvor er den sweater bare smart, hel enkel og alligevel så overfed. Jeg syntes farven er perfekt til dig.
Den tröjan såg härlig ut. Den skulle även jag vilja ha.
P.S
Du har mycket trevlig blogg.
Stinemorღ sa…
RÅLEKKER!
Syns den ble flott i grå, grått kan freshes opp med farger det du :)
En sånn en må jo nesten jeg også ha... *tenke-tenke*

God tur med å flytte fabrikken, hihi :)

klem
Lekker dame, lekker genser! :) Jeg er veldig glad i grått. Gult er flott med jeg vet at det ikke er noe jeg går i selv, så skjønner tankegangen. Men grått kan piffes opp med mye gøyt og du kler virkelig grått også! :D Flott & anvendelig plagg, ser veldig kose-deilig ut, ha-ha! :D

Lykke til med fabrikkutsalg i Narvik, he-he!! Mye flott under her også og det rosa-lilla garnet fra USA var veldi nice du.. ;)

Godt salg og god helg, aktive du!
Stor klem, Eli Kristin
Skikkelig kul genser :-) Og den var veldig fin til deg :-D

God helg - klem Siv
Superfin med riller! Jeg vil også ha i grått!
TinaF sa…
Innom for å takke for inspirasjonen! Kit ble bestilt så fort jeg hadde lest innlegget ditt, og nå er jeg godt igang med genseren i fargen knekkebrød :)
God helg :)
Veronica sa…
KJEMPEFIN! Den gjorde seg i denne fargen, også tror jeg dampingen gjorde susen!;)
Så utrolig vakker genser du har laget:)
Ellen Karin sa…
Genseren din ble nydelig, fikk faktisk lyst til å strikke den selv. Men jeg blir desverre aldri ferdig med slike store prosjekter jeg...
Fin! Og veldig fin farge! Kler deg godt :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.