Gå til hovedinnhold

Pause og pasteller


Jeg er her enda! Sommertid betyr visst at strikkepinner og heklekroker får slappet godt av hos meg :) Men jeg har heklet litt da! Jeg så en fin veske, eller pompadur som det så fint heter, på en garnbutikk for lenge siden og 'lagret' den i minnet ;) Og nå, med mine ny-innkjøpte pastellnøster, kom pompadur-minnet frem igjen. Bunnen er heklet etter samme prinsipp som puten fra forrige innlegg, men med fastmasker. Jeg stoppet økingen da bunnen var passe stor (80 fm). Løpegang til snor heklet jeg med å erstatte hver 4. fm med 1 lm.


Fargene er til å spise opp syns jeg! Hva den skal brukes til vet jeg ikke enda, men det tror jeg at Anna på 5 år finner en løsning på hvis jeg spør :-) Akkurat nå inneholder den noen fine pastellgarn-nøster. Garnet jeg har brukt er PT Helårsgarn (overrasket?) og heklekrok nr 4. 



Det ble mye garn igjen, og da kom jeg på noen søte og praktiske bomullspads jeg så hos Synnøve for en stund siden. Jeg har ikke prøvd disse selv enda. Som Synnøve sier, de egner seg veldig godt som gave sammen med en sminkefjerner eller bare som pynt på badet! Tusen takk for inspirasjonen ♥ Har fortsatt masse garn igjen, så det er ikke umulig det blir flere slike. Kanskje til meg selv også :)


En av grunnene til at det har vært litt stille fra denne kanten, er at det har vært ganske hektiske tider i luefabrikken. Sist helg var jeg og lue-sydame Ilze på Foldvikmarkedet i Gratangen. Bildet er derfra, vi hadde en kjempefin helg! Det er alltid masse jobb i forkant av markeder, men når man er der, er det bare kos! Og i morgen, fredag og lørdag er det Døgnvillfestival igjen, og det betyr 2-årsjubileum for Luefabrikken :) Dere som vil kan lese litt om luefabrikk-historien i dette blogginnlegget som jeg skrev for ett år siden. Og ja, jeg stortrives fortsatt som liten fabrikk-eier ;)


Og man kan jo ikke bli annet enn glad når man ser ett slikt bilde på trykk i avisa Nordlys. Dronning Sonja som holder hånden over sommerfugl-lua 'vår' :)

Sommeren er over her nord (kom den egentlig noen gang?) og nå merker jeg at jeg lengter veldig etter høstkveldene! Jeg har ikke helt ro i meg på kveldene om sommeren, men når mørketiden kommer er det ingenting som er bedre enn å synke ned i sofaen med strikketøy ♥

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Unknown sa…
Slik en sukkertøy søt pompadur :-)
Jeg har strikket flere pads og de er i flittig bruk !
Så søt den veska blei!! Kjekt å høre at luefabrikken går som det suser, fine luer:))
Unknown sa…
Nydelige pastellfarger på veska :)
Vi bruker luene dine flittig i vår familie ;)
LaLa`s Loft sa…
Hærlige farger, å søt veske hos deg :) Mine veninner er helt vill etter luene dine, de har dem i alle farger og fasonger, å barna deres åsså. Jeg ser ikke ut i trange luer så jeg må nok hoppe over den ja...... Morsomt å få til noe sånnt, skikkelig gøy :)
Bundingen sa…
Artig å høre at luefabrikken går så bra! Gratulerer med 2 år i bransjen!
Herlige farger på padsene og pompaduren. Minner meg om blanda drops fra gamle dager.

Ha en fin kveld, og lykke til med salget!

Klem
Så gøy med dronninga da:)

Og de fargene du har hekla i er akkurat i min gate:) Jeg elsker pasteller:)

Ha en herlig kveld:)
Randi sa…
Tusen takk for koselig den koselige gaven jeg fant i postkassen da jeg kom hjem fra ferie. Etter en hel sommer med laber inspirasjon kjente jeg bare den blomstret opp i full fart da jeg åpnet brevet. SÅ masse fine knapper og charms. Vet akkurat hva mye av det skal bruker på allerede:-)

Så søt pomoadur i lekre farger. Og for et luehav! Fantastisk! Gratulerer med 2-års dag :-)

Klem
Lisbeth sa…
Den var lekker!
Skikkelig sommerlig og fin :)

Klem
Tovepia sa…
Såå søtt et innlegg!!..og veska med pads er jo en flott gave med div innhold!!
Nyt uka mot helg, klem fra meg;)
Lena sa…
Skikkelig sukkertøysøt :-)
Blåbærlina sa…
Lekre farger på din pompadour!!
de egnet seg også fint til de små og lekre pads'n. Søtt :O)
Dere er forresten også kjempesøte der dere sitter og selger luer!! Morsomt bilde. Også det fra Vannøya med dronningen :O)
Det var veldig koselig med innlegg fra deg igjen syns jeg!
LYkke til i helgen på festival, håper publikum går bananas i luelagrene deres! :O)
Klem fra Nina
Full av Ull sa…
Så søte farger på veskene og padsene. Jeg gleder meg også til mørkere kvelder, ingenting er koseligere enn å tenne stearinlys og bare hygge seg med strikking :) Heldigvis må vi ikke vente så lenge på mørket her i Tromsø ;)
Anonym sa…
Hei!
Koselig å høre fra deg igjen:-) Så fine på messebildene!!! Jeg kommer når dere er et sted på østlandet:-)
Herlig pompadur!! Du får det til, uten mønster og greier...!

GRATULERER MED 2 ÅR :-) Hurra!
Klem
Guri sa…
Veska var bare kjempesøt! Fargene er som du sier, til å spise opp!!!!
Så bra at lue-fabrikken går godt! Og kjenner til markeds-følelsen, den er god selv i stresset i forkant. Lykke til på døgnvill!!!
Stor klem til deg :)
Grattis med 2-års jubileum. Herlige luer, ikke rart at dere selger godt! ;) Flott bilde av dere damene også, artig :D Lykke til videre med luefabrikken!!

Nydelig pastell-pompadur, kan jo brukes til så mangt. Lekker farge og så fin ton i ton. Uprøvd garn for min del. Så veldig mykt ut.

PS - en av dine kurvoppskrifter er herved utprøvd, veldig bra. Takk for inspirasjon! God helg ønskes.

Klem,
Eli Kristin
Tovepia sa…
Jeg har laget meg en side på fb hvor jeg presenterer enkle ting som kanskje kan inspirere. Sida heter Lun & Lett. Jeg lurte på om jeg kunne få bruke dine to bilder på midten her med link til deg? Midt i blinken for sida mi dette:)
Synnøve sa…
Så kjekt å "se" deg igjen! :) Og for en lekker pompadur du har heklet, fargene var sukkertøyfine ;) Takk for at du linker til meg ang pads'ene! Jeg kan melde om at de er i bruk daglig og at de er supergode! Like myke etter maaange gangers vask sammen med håndklærne :) Anbefales som hverdagsluksus!!
Charlotte sa…
Hehehe... Så herlig bilde med dronningen :) Så spennende med alt dere deltar på for tiden :) Håper dere selger tonnevis! :)
mimmi-leone sa…
Så nydelige farger!
Takk for inspirasjon!

Ønsker deg en flott helg.

Klem
Kjempe fin pompadur! Fargene var jo kjempe nydelige sammen;)
Moro å ha lua og dronninga på samme bilde;)
Annelive sa…
Hei. Finfin pompadur i skikkelig jentefarger. Morro med det bilde av dronningen med hånda over lua, :-)
Ha en fin uke.
Annelive
Anonym sa…
Sukkersøt pompadur du har laget :) Bomullspad har eg også lagaet meg og dei er stadig i bruk! Heldige du som fikk med deg Døgnvill i år. Er en tid siden eg har opplevd den festivalen, men sånn er det når man flytter fra flotte Tromsø...
Kikk forresten gjerne innom min blogg om du vil delta på Gi borten der du kan vinne kjøkkenklut og handlaga såpe.
AnneKa sa…
Ja nå fikk eg egentlig veldig lyst til å legge vekk strikketøy og begynne på hekling...nydelig det du lager !!!

Ha en fin dag !!!
hilsen AnneKa

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.