Gå til hovedinnhold

Strikket ønskegave

 
Jeg fikk ett hjemmestrikket-ønske fra min mamma, og det var strikket trekk til tennbrikett-boksen. Siden vi ikke har vedovn selv (sukk...) har jeg kun obeservert at disse 'klærne' er veldig populære å strikke. Jeg måtte jo kjøpe ett par bokser slik at jeg kunne gi de i gave ferdig påkledd, og da skjønte jeg hvorfor så mange strikker disse... For boksene var ganske 'bråkete' designet spør du meg, selvfølgelig må man roe de litt ned ;)


Valgte brun til hverdagen og rød til julen, den må jo ha juleklær så klart! ;) Og dette var virkelig ett perfekt prosjekt for romjulen. Enkelt og raskt å strikke mens man ser på julefilmer, og så er det så fint å strikke ønskede gaver ♥ Det brune strikket jeg først. Det ble til underveis og jeg skrev ned hva jeg gjorde, ikke verst. Så under her kommer den enkle oppskriften.


G-Anette's Tennbrikett-klær
Garn: Easy, Pinner:5
Legg opp 44 m på liten rundpinne, 1.-4 omg: strikk *2 r, 2 vr*
5.omg: *Sett 1 m på hjelpepinne foran arb, 1 r, 1 r fra hjelpepinnen, 2 vr*
Gjenta disse 5 omg til passe lengde, avslutt med 4 omg *2 r, 2 vr*
Det er viktig å prøve underveis, da den blir kortere når den strekkes på.
♥♥♥ 
 

Hjertet på den røde er fra denne gratis oppskriften. Ellers har jeg strikket 4 omg 2 r, 2 vr som vrangbord, 1 omg vrang og så strikket 4 stk hjerterader i ett, avsluttet med 1 omg vrang og 4 omg 2 r, 2 vr. Det er 3 masker mellom hjertene på hver omgang. De observante ser kanskje at det ikke er nøyaktig slik jeg har strikket min på begynnelse og slutt, men da den var ferdig så jeg hvilke endringer som måtte til for å få den perfekt, hihi ;)


Jeg strikket på disse i romjulen som sagt, og da var min svigersøster innom og ønsket seg sååå en slik til bursdagen hennes i begynnelsen av januar. Og selvfølgelig skulle hun få det! :) Hun ønsket seg en grå, og da valgte jeg (fra lageret mitt) Drops Loves You #2 til den. Litt mer pusete, men det er jo bare fint! Og så ønsket hun seg lukket topp, så jeg strikket en hullrad rett før toppen og flettet garn som bånd. Noe dårlig bildekvalitet, men de ble tatt i en fei før overlevering.


Har dere hørt om Ice Yarns? Det er en garn-nettbutikk i Tyrkia som jeg har sett at mange bestiller fra og er veldig fornøyde med. Spesielt med leveringen, da man får pakken i løpet av kort tid levert på døra! På nyttårsaften (av alle dager..) bestemte jeg meg for å teste ut, det er ett prosjekt jeg lenge har tenkt på å strikke men som jeg syns blir alt for dyrt med de garnene jeg kjenner til. Så Nyttårsaften kl 13 sendte jeg altså bestilling, 2.nyttårsdag på ettermiddagen ble pakken levert på døra mi... Dagen mellom bestilling og levering var altså 1.nyttårsdag...Jepp, jeg er imponert!


Og garnet er virkelig perfekt til det jeg skal strikke. Det må sies at det meste av garnet fra Ice Yarns inneholder akryl og andre kunstige greier, men de har enkelte som er ren ull. Se bare her den lekre Skappelgenseren som Eli Kristin har strikket med alpakka og mohair fra Ice Yarns. Man må kjøpe pakker på 4-8 nøster, men hva gjør vel det når prisen er lav. Jeg fikk 12 nøster (a 100 gr) for 270,- inkl frakt! Man må holde seg under 200,- for selve garnet for å slippe unna momsen. Her er garnet jeg bestilte, det ligner på Easy. Gleder meg til ferdig prosjekt!

Snart helg igjen jenter, ingen planer her - bare hjemmekos og avslapping :)
Fin uke og fin helg til alle som titter innom ♥
Klem, Gry-Anette

Kommentarer

Full av Ull sa…
Så fine tennbrikettklær :) Du strikker alltid i så delikate fine farger!
Nå må jeg si at jeg ble veldig nysgjerrig på hva du skal strikke av ice-garnet! Gleder meg til å se! Går du i gang med det i helgen? :) Jeg ser snart lys i tunnelen på God morgen-genseren min, endelig :) Det har gått litt tregt på grunn av alle vrangomgangene, hehe ;)
Har du forresten fått med deg at Snarby har 25 % på alt garn fra mandag til lørdag i neste uke? ;)
Ha ei super-duper helg <3
hege sa…
Tusen hjertlig takk for tips! Har irritert meg grønn over tennbrikettboksen, så dette skal jeg jammen teste ut;-)
Mange vakre kreasjoner her hos deg;-))
Stine sa…
Kjempe nydelige trekk, har et trekk på min men kanskje påtide med litt fornyelse :)
Bundingen sa…
Flotte trekk! Så fint at du deler oppskrift og tips om prøving!
Nydelig garn du har kjøpt! Nå får vi bare vente i spenning og se hva det blir til.

God helg!

Klem fra Ingunn
Blåbærlina sa…
Alltid så fint og forseggjort når du lager noe, og med oppskrift attpåtil ;o)
Det liker vi jo! Fine trekk som jeg tipper hun blir fornøyd med.
Syns det ble så fint med hjertene :o)
Har sendt deg post i dag forresten.
Takk for tips om tyrkisk garnnettsted, skal si det var raskt levert!
Gleder meg til å se hva du skal strikke.....
Ha ei fin helg med koselige sysler!
Klem fra Nina
Unknown sa…
Kjempefine tennbrikkeboks trekk. Helt enig at boksene har et bråkete utseende :-)
Mona sa…
Flotte trekk til boksene, har sett at disse trekkene har florert på diverse facebook-sider og andre blogger!! Jeg har ikke strikket slike selv enda, men det er på "to-do"-listen min!!
Har også handlet fra denne nettbutikken i Tyrkia, og er meget imponert over leveringen!
Husker jeg bestilte kl 13 på tirsdag og fikk besøk av DHL onsdag kl 17.30...Trodde ikke det var mulig!!
Ha en fin kveld!! :-)
Lisbeth sa…
Disse ble lekre :) Har strikket noen i vinter jeg også, men det har vært med marius mønster.
Takk for tips ang garn.
Straks er det helg, nyt den :D
Mie sa…
Kjempefine trekk! Kjøpte faktisk inn to sånne bokser rett før jul og hadde planer om å lage trekk til de og gi de i julegave, men så langt kom jeg aldri.

Og tusen takk for garnbutikkanbefaling. Her skal jeg også shoppe!! Gleder meg dessuten til å se hva du får ut av det flotte garnet du har kjøpt. Elska fargen!
Ruths datter sa…
Trekkene er fine. Flinkisen du da. takk for garntips også.
klem og god helg
Lena sa…
Flotte tennbrikettbokser! Nå ga du meg noen fine ideer til julegaveproduksjonen for 2013, det er bare å gå i gang allerede nå :-)
Innestemmen sa…
Knallfine! Har sett sånne med marius-trekk på, men disse var enkle og rene i uttrykket og mye finere :)
Her var det mye fint:-)
Takk for koselig kommentar på bloggen min! Følger deg jeg også... God helg!
Synnøve sa…
Så fine trekk til tennbrikettene! Tenk at det går an å designe en så skrikende boks... de formelig ber om å bli pakket inn i vakre ulltrekk ;) og du, vi har heller ikke vedovn, ellers hadde jeg definitivt testet oppskriften din :) takk for at du deler - fin fredag til deg!
Full av Ull sa…
Hei igjen ;) Sendte deg ei melding på Facebook på fredag, den har sikkert havnet under "annet" i innboksen :) Jeg blir gjerne med på strikkekafe på Bundingen, har hatt lyst å dra dit selv, men skummelt å dra alene ;)
Aaaa, du altså. Tusen takk for hyggelig omtale, kjære deg. Nå skjønner jeg plutselig hvorfor jeg får så mange kikkere fra bloggen din til min råååsa skappelgenser, hihi. Morsomt! Takk for tipset :)

PS - tror ikke det er toll på garn fra Tyrkia. Dessuten sender de som "prøver" og haker av for at det er "gave". Nice ;) Skal bestille mer - kanskje jeg skal teste ditt garn. Herlig gladfarge du har valgt!

Jeg hadde de tennbrikke-skjulerne på to-do lista før jul, men rakk det ikke. Nydelige farger og mønster på dine varianter. Me like :)

Klem,
Eli Kristin

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.