Gå til hovedinnhold

Pynta hverdagsvotter


Enda ett par votter er strikket. Mine hvite paljettvotter ble oppgradert til pyntevotter, slik at de varer lengst mulig. Men jeg trengte votter til hverdagen også, og gjerne noen skikkelig varme! Og det finnes vel ikke noe bedre enn tovede votter da :)


Strikket etter min favorittoppskrift, som dere finner hos Kjerstrikk. Har strikket de flere ganger, og syns passformen er superfin. Lange, smale og feminine. Jeg har alltid brukt Fritidsgarn til tovede ting, rett og slett fordi jeg vet hvordan det 'oppfører' seg ved toving. Så jeg har vært litt redd for å prøve noe annet.


Men nå var tiden inne for å være litt vågal ;) Oppskriften foreslår dobbel tråd Rauma Finull, så da gikk jeg for det. Masse nydelige farger å velge blant var det også. Jeg valgte en dyp petrolblå farge, den kommer dessverre ikke så godt frem på bildene. Men vips så hadde jeg ett nytt favoritt-tove-garn! Herlig å strikke med, og så blir det jo så fint når det toves - skikkelig tett og jevnt.


Garnet ble kjøpt i Alta, og av frykt for å få for lite garn kjøpte jeg fire (!) nøster. Man skulle tro at årevis med erfaring skulle forhindre slike bomkjøp.. Det gikk med nesten nøyaktig 2 nøster, så nå har jeg nok garn til ett par til liggende. Kanskja mamma vil ha like tovede votter som meg? ;)


Ideen til sløyfene kom en kveld jeg ikke fikk sove... Er det normalt med slike kveldstanker? Har dere det slik? Hihi ;) Jeg har sydd de sammen selv av silkeband, litt pirkete å få til - men syns det  gjorde seg med litt pynt. Den vises kanskje ikke så godt når vottene er på, men jeg vet jo at de er der ;)


Påsken er over, hverdagen er tilbake og det snakkes ivrig om vår rundt omkring observerer jeg. Bildet er tatt i dag, utfor vårt hus. Ja, det er vinduet i første etasje dere skimter ett hjørne av. Jaja ;)

Ha ei herlig strikkefyllt helg dere! ♥

Klem, Gry-Anette

Kommentarer

olaug sa…
Ojojoj, dere har mye snø!!! Her i Stavanger savner jeg snøen om vinteren, men i april er livet helt ok uten :) Nydelige votter, skikkelig fint med sløyfe på - enig i at pynt man bare "vet er der" også er pynt det er vits i :) Takk for tips om vottemønster også! Har masse fritidsgarn liggende, så kanskje jeg skal tilpasse fra finull til fritidsgarn og ta meg et votterace og fylle opp gaveskuffen? Med sløyfer på i tilfelle!
Systro sa…
Kjempefine, og den diskré pynten gjorde seg veldig!
Unknown sa…
Bruker også mye oppskriften fra Kjerstrikk, den er helt ypperlig.
Jeg elsker å tove med finull, det blir tett, men også litt fluffy og mykt :-)
Nydelig farge og lite prikken over i-en :-)
Sender litt varme tanker, kanskje smelter det litt snø :-)
Takk for tovetips, jeg har ikke kommet helt i havn med oppskrift som passer for meg, så jeg suger til meg slike tips!

Kjempefin med sløyfe på!
Bundingen sa…
Lekre votter, og best av alt, garantert gode og varme. Jeg har tova finull strikka med enkel tråd, og de ble tynnere, men varme og fine. Alltid kjekt med litt pynt på! Jeg sverger til Vamsegarn til tykkere votter.
Ser du har mye snø, men den tiner vel en dag. Inntil da får du glede deg over de nye, fine vottene dine!

God helg!

Klem fra Ingunn
Terese sa…
kjempe fine. Ble ekstra koseig med den lille pynten .
God helg:)
Full av Ull sa…
Ååh, sløyfe på vottene ble jo bare utrolig fint :D NYDELIG blåfarge! Jeg fikk akutt lyst å strikke meg noe petrolblått da jeg så bildene, hehe ;) Tovede votter i april er jo litt kjipt da, men veldig nødvendig her i Tromsø, siden våren virker å være et stykke unna :( Dere har mye snø på Kvaløysletta, må jeg si :D Måtte le da jeg så bildet, det er jo nesten komisk ;)
Også må jeg bare si at MorgenGry-genseren min ser ut til å bli veldig fin :)
Takk for tips til votteoppskrift. Fasongen så meget bra ut, så dit skal jeg inn og se :)
God strikkehelg til deg <3
Anne sa…
Det så ut som et par superherlige votter! Jeg har også pleid å bruke Fritidsgarn til toving, men har noe finull liggende så nå ga du meg en god ide;) jeg og komponerer strikkeplagg og planlegger nye prosjekter i halvsøvne :-D noen ganger i helsøvne også, hehe:)

Ha en fin helg med masse snø!
Ruths datter sa…
Du er nå morsom også.Sløyfa er der ja,og nydelig ble det. Litt pynt i hverdagen er ikke å forakte.Disse vottene ble fine, og oppskrifta er lagra.
klem
LaLa`s Loft sa…
Mamman blir sikkert glad for votter ja :)
Snø...... Ja det har vi enorme mengder av, å nå sner det flittig igjen. Tinesnø kaller Tromsøfolket snøen som kommer nå, men ærlig talt - hvor mye tinesnø kan vi måtte behøve da??? :)
Lene sa…
Så fine vottene ble med sløyfe på. Det gjør seg med litt pynt ;) God helg!
Flotte vanter og tøft med de små sløyfedetaljene :) Små detaljer gjør ofte mye av seg.
Ha en fin helg!
Anette
Ina sa…
Så søte de er! Nydelig farge -jeg digger petrol :) Jeg sliter litt med å løsrive meg fra Fritidsgarn til toving, så flott å få tips til erstatningsgarn! Skal prøves!

Ha en strålende helg videre.
Lekre votter :-)Jeg er ikke så vant til å bruke votter jeg - vet ikke helt hvorfor, men det går mest i hansker her. Det er helt vanlig å finne løsninger på det aller meste når man ligger søvnløs ;-) Jeg har i alle fall løst flere håndarbeidsproblemer :-))

God helg - klem Siv
Guri sa…
Enkel og stilig pynt på vottene! Den likte jeg virkelig! Nydelig blåfarge også:)
Vinteren har fortsatt grep hos deg, ser jeg. Må innrømme at jeg er glad våren er i anmarsj her hos meg :)
Ha det godt! Klem :)
Misemor sa…
Hehe, så mye snø!!! Misunner deg ikke den nei. ;-)
Mamman din blir vel glad for å få like votter som deg, vil jeg tro, for de var jo nydelige. =)
Og vettu, jeg oppdaget plutselig her om dagen at barnebarnet mitt hadde på seg ei lue du har laget. Hun er kjempefornøyd med den lilla lua med feer på! Nå begynner den nok å bli litt lita, så det kan hende mormor lager ei lignende som er litt større. ;-)
Ha en fin søndagskveld. Klem Tone
Unknown sa…
Elsker også tovede votter, så gode og varme! :) Jeg strikker også kun med fritidsgarn når noe skal toves, kanskje man skulle ha prøvd noe annet neste gang ;)
Tusen hjertelig takk for koselig kommentar på bloggen min!Jeg sitter enda her og ruger og venter på at prinsessen skal bestemme seg for å komme ut :)

Og slike kveldstanker er du nok ikke alene om ;)

Klem
Blåbærlina sa…
Knallfine votter, utrolig fin farge!! Yndlingsfarge!!!
Det gjorde seg med den svarte sløyfen du hadde laget! Og vottefasongen ser veldig fin ut. Kunne gjerne tenkt meg slike - takk for tips. Jeg bruker også gjerne Tove og Finull - også i kombinasjon med vamsegarn og fritidsgarn.
Like mye snø her som hos dere tror jeg, uvanlig mye for denne byen, men deilig sol iallfall!
Vi sees snart- klem fra nina
Synnøve sa…
Jeg har løst mange "verdensproblemer" på sengekanten ja! Mulig det er derfor mannen i huset sovner mye fortere enn meg..? Det er mange som sverger til finull til toveprosjekt - kanskje jeg også skal prøve meg på det en gang :) Vottene ble kjempefine, ingenting er som tovavotter i vinterkulda!
LisaM sa…
Ja, du trenger virkelig skikkelig varme votter enda du! Så mye snø!!
Vottene ble kjempefine! Gjorde seg veldig med sløyfe. Vil tro det var noe pirk ja;) Flink du!

Ønsker deg en fin uke!
Klem
Stinemorღ sa…
Så fine hverdagsvotter!
Herlig med sløyfe på - gode ideer kommer som regel seint om kvelden :)
Lekker farge også, og jeg syns mamma'n din fortjener et par hun også - strikk i vei :)

Dere har virkelig mye snøm, altfor mye *sukk* :(
Håper den forsvinner snart!!!

klem

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Strikket sett og sjarm-penal

Da var Thermis-settet ferdig. Har strikket en del av disse tidligere, men nå er det en god stund siden. Faktisk så lenge siden at jeg ikke husket oppskriften til lua og heller ikke hvor jeg hadde lagret den... Så da var det å kontakte en venninne av meg som har fått den tidligere - og be om min egen oppskrift :) Men nå skriver jeg den hvertfall ned her, til meg selv og til dere :) Thermis-lue Garn: Dobbel tråd Drops Merino Extra Fine Pinner: 4,5 og 5 Garnmengde: 110 gram Legg opp 76 masker på p nr 4,5 Strikk vrangbord: *1 vridd r, 1 vr* i ca 4-5 cm. Bytt til pinne nr 5. Strikk mønsterrapport: 1. og 2. omg - 2 rett 2 vrang 3. omg - rett hele pinnen 4. omg - vrang hele pinnen Gjenta omg. 1-4 så lang som du vil ha luen. Jeg startet fellingen da lua (inkl vrangbord) var ca 20 cm, da blir den litt “baggy” men ikke slik at den henger. Felling: På omgang nr 2 med "2 rett 2 vrang" på mønsterrapporten strikkes de 2 vr sammen hele pinnen. Strikk 3 omganger med mønster